De kracht van Co-creatie.

Een van de successen van ZOHRA is dat we erin zijn geslaagd om samen (dus: onderwijs- en zorgpartijen gezamenlijk) een nieuwe visie te ontwikkelen. Beide werelden staan er namelijk om bekend, relatief in zichzelf gekeerd te zijn. Let maar eens op: over zorginnovatie praten met name zorgexperts met elkaar over hoe zorgmensen anders moeten zorgen of over hoe de zorg anders moet worden georganiseerd. Hetzelfde geldt voor onderwijs (en overigens voor bijna alle sectoren).

Einstein constateerde al lang geleden dat je een probleem eigenlijk niet kunt oplossen vanuit hetzelfde perspectief als waarbinnen je het hebt geformuleerd. Zohra heeft als opdracht om 'radicaal anders' te werk te gaan en betrekt om die reden in elke fase juist zo veel mogelijk perspectieven van buiten: co-creatie. Ouderen, studenten, zorg- en onderwijsprofessionals zelf natuurlijk, maar: nog verder naar buiten. Zo ook bij het ontwerpen van oplossingen.

In de eerste fase van Zohra benoemden we onze visie: 'Samen leven toevoegen aan de dagen'. Voor fase II gingen we op zoek naar manieren om deze visie in nieuwe oplossingen voor onderwijs/oplossingen tot leven te brengen. Een van de belangrijke pijlers onder deze visie is dat dit 'samen' betekent dat we naast ouderen en professionals ook studenten, vrijwilligers, mantelzorgers, zij-instromers en andere betrokkenen (zowel uit zorg, welzijn en woon organisaties als ook bedrijven, verenigingen en anderen) moeten betrekken.

Daarom werd de expertise van deze spelers benut om onze ontwerpvragen te beantwoorden. In 3 zeer inspirerende sessies in Rotterdam werd op basis van de 'treehouse' co-creatie methodiek van begeleidend bureau Elemental een aantal zeer vernieuwende concepten en oplossingen ontwikkeld.

We richtten ons voor deze co-creatie workshops op drie aparte ontwerpvragen, die elk sterk verband hielden met een bepaalde doelgroep:Hoe herontwerpen we het beroepsonderwijs voor de zorg zo, dat het aantrekkelijker is om voor te kiezen? Hoe verleiden we professionals om zich bij/door/om te scholen? en Hoe verleiden, betrekken en organiseren we structureel vrijwilligers en mantelzorgers in taken en rollen die tot nu toe doorgaans voorbehouden zijn aan professionals?

Conform de Elemental-aanpak werden diverse experts uitgenodigd om over de toekomst mee te denken, waaronder experts van organisaties als Nike, ANWB, de Rotterdamse Douwers, de Luisterlijn, Berenschot, Avans, Young Colfield, NCOI, Natwerk en Maandag.

Het was zeer boeiend en motiverend om te zien hoe betrokken alle (vrijwillige) expert deelnemers waren. De uitkomsten waren ook zeer inspirerend en nuttig. Middels co-creatie werden oplossingen bedacht die vervolgens door ons team en andere zorg/onderwijs professionals zijn doorontwikkeld. Ze vormen de basis van onze uiteindelijke aanpak.

Author

James Veenhoff

Kwartiermaker Zohra

Einstein constateerde al lang geleden dat je een probleem eigenlijk niet kunt oplossen vanuit hetzelfde perspectief als waarbinnen je het hebt geformuleerd.